2014-11-30

The MEMEME! Theory - Harc a 100 millióért



„Az anime ipar betör az otthonainkba! Elragadja szeretteinket, férjeinket! Megmérgezi a hétköznapjainkat! Átveszi az irányítást a reklámipar felett! Lerombolja a természetes szaporodásról szóló biológiai fantáziáinkat! És ami a legrosszabb, megvakítja a látókat, megsüketíti a hallókat és elnémítja a barátainkat!” – részlet Egy hikkikomori ébredése c. műből*





*Egy hikkikomori ébredése (2014.). Saját tapasztalataiból és életből merítve írta: Syu-chan.

MEMEME – Az anime ipar kritikája 6 percben


ME!ME!ME!
Planning,Original Work, Director Hibiki Yoshizaki
Music "ME!ME!ME! feat.daoko"TeddyLoid
Character design・Animation Director Shuichi Iseki

You are attacked and ravished by many girls.
Animation music video by TeddyLoid x daoko x Studio khara.



HARC A 100 MILLIÓÉRT

A japán kormány is egyre komolyabban veszi a kezdődő elnéptelenedést Japánban. Egy jelentés, melyet a Gazdasági és Költségvetés politikai Tanács készíttetetett részletezi, hogy 50 éven belül Japán népessége 100 millió fő alá csökkenhet.

Az öregedő társadalom problémája nemcsak a szigetországot, hanem az egész világot érinti. Minden hónapban több, mint egy millió emberrel több tölti be a 60 életévét. Ha ebben az ütemben öregedik el a társadalmunk, akkor 2050-re megduplázódik a 65 és idősebb korosztály világviszonylati aránya (2000-ben 7% a 65 évnél öregebb, így 2050-re 16%-re emelkedhet ez az arány). Azonban nemcsak hogy megnő az idősek száma, de holtpontot ér el a gyermekek (0-14 éves korig) arányával szemben. Pont ugyanannyi nyugdíjas lesz, mint amennyi kisgyermek. Ilyen még sosem fordult elő az emberiség történetében. – Forrás.





(Hiába a világ túlnépesedése a világon, a magas egy négyzetméterre jutó emberek száma Japánban, a nemzetek számára mindig fontos lesz, hogy ki ne haljon a kultúrájuk. Az emberek bármelyik nemzethez tartozzanak is, mindig halálosan féltették és öntelten büszkélkedtek kulturális örökségükkel. Az tehát, hogy kihaljanak, és ne legyen, aki tovább vigye kultúrájukat, elképzelhetetlen számukra. Ez amolyan emberi pszichológia lehet.)

A jelen problémája, a népesség öregedése nemcsak statisztikában hangzatos, de gondot jelent a gazdasági fejlődésben is, ahogy egyre kevesebb potenciális munkavállaló születik – nő a nyugdíjasok száma, akiknek nincs ki megteremtse a nyugdíját, a lakosság csökkenésével pedig egyre kevésbé lesz vonzó az adott állam a befektetők számára, egyre kevesebb fejlesztés, növekedési lehetőség lesz kilátásban. Az országok, így Japán is egyre kevésbé képes tartani magát és korlátozni a gazdasági ingadozásait.*

*Érdekesség: Japánban élnek legtovább az emberek átlagosan. 88 életév. Ezeket a hosszú és egészséges életet élő nagyikat és papikat pedig valamiből el kell tartani. Itt nemcsak a nyugdíjakra gondolok, hiszen Japánban kiemelkedően magas a nyugdíjas korú rab, attól függetlenül, hogy összességében a japán bűnüldözés sikereket ér el, így a bűnözés világviszonylatban rendkívül alacsony. Érdekesség az érdekességben, hogy Japánban a felnőtt pelenkából többet adnak el, mint a csecsemőknek készítettekből.



NÉPESSÉGFENNTARTÁS ÓRA – ELSŐ LECKE: CSINÁLJ GYEREKET!

Ahogy itthon, Japánban sem kolbászból - vagy éppen sushiból van a kerítés – így aztán a kevésbé felelőtlen emberek nem hajlandóak gyereket vállalni. Már ha egyáltalán el tudnak jutni odáig, hogy elköteleződjenek valaki mellett. Már ha egyáltalán meg tudnak ismerkedni valakivel.
És innen kezdünk lassan eljutni eredeti témánkhoz.


CÖLIBÁTUS SZINDRÓMA

A média által teremtett fogalom, sekkusu shinai shokogun, lefordítva nagyjából annyit tesz: cölibátus szindróma. Olyan fiatalokat írnak le ezzel a fogalommal, akik a társadalomtól visszahúzódva, interperszonális kapcsolataikat megszakítva, szex mentes életet élnek. 
A Japanese National Institute of Population and Social Security Research (Japán Népesség és Társadalombiztosítási Kutató Intézet) 2011-es felmérése szerint, 18 és 34 év közötti, házasulatlan férfiak 61%-ának, míg a házasulatlan nők 49%-ának, semmilyen romantikus kapcsolata nem volt még életében. A Japan Family Planning Association (JFPA) kutatása alapján a 16-24 éves nők 45%-át „nem érdekli, vagy megvetik a szexuális kapcsolatot (másokkal)*”.

*Másokkal!! 




A FÜGGETLENSÉG ZAVARA

A legtöbb ország a saját tempójában, nem túl erős külső hatások eredményeként jutott arra a szintre, ahol most tanyázik gazdaságilag, társadalmilag. A nők másoktól (férfiak) függetlenek lehetnek, munkát vállalhatnak, egyedül is fel tudják nevelni gyermekeiket. A férfiak már nem az egyetlen főkeresők a családban. És már az sem számít tabunak, ha egy pár úgy határoz, hogy hazájától távol, házasságon kívül vállal gyermeket.

A japán társadalom ezzel szemben viszonylag gyorsan, a legnagyobb lépést a II. Világháború után tette a fejlődés és a valódi XX. század irányába. Amerikának hála Japán felzárkózhatott – most tekintsünk el a véres - történelmi részletektől. 
Ahogy az amerikai és a japán kultúra helyet cserélt, és a két nemzet szokásai, termékei export-import tárgyává váltak, lassan-lassan megszületett egy új japán társadalom. Azokból a fiatalokból, akik már nem a régi hierarchia szerint éltek, akiknek már nem kellett szorosan követni elődeik szokásait, akik dönthettek és cselekedhettek függetlenül.
Egy teória szerint ugyanis ez történik most: A japán fiatalok kötelességtudatukat félre téve, a XXI. Század digitális és tömegtermelő befolyásának hála elszigetelődtek egymástól és már nem tartják olyan fontosnak a gyermeknevelést, mint felmenőik. 
Ugyanakkor megmaradt a belsőséges múltidéző hagyományőrzés is, mely a társadalmi szerepeket illeti. Mikor pedig a fenti kettő találkozik, akkor káosz születik, de a káosz nem szül elég gyermeket.


A RENDSZER MÉG KÜZD

Amikor azt tapasztalják japán nők, hogy a cégek minimális szülési szabadságot engednek meg dolgozóiknak, arra sarkallják őket, hogy otthon gubbasszanak, háziasszonyok, tisztelettudó feleségek és gondos anyák legyenek, hiszen ez az örökség, a társadalom öröksége, mindenkinek ez a követendő példa. A japán társadalom és kultúra az egyén értéke felett.

Kathy Matsui „Womenomics” fogalma, és kutatása szerint, a nők 70%-a végleg kilép a munkavállalók keserves világából, amikor első gyermeke megszületik. 

A World Economic Forum szerint Japán az egyik sereghajtó, ha a nemek egyenlőségét vizsgáljuk a munkahelyeken. 
A helyzet két irányt teremtett magának, a hölgy a nyomás hatására dönthet úgy, hogy felmond, vagy dönthet úgy, hogy tovább küzd a patriarchális munkaközösségben, így kivívva magának az oniyome, vagyis “ördögi feleség” címkét.



ELHIDEGÜLÉS

A kemény fehérgalléros munka világában nemcsak hogy túlóráznak a japánok, de gyakran előfordul, hogy inkább haza sem mennek, az irodában alszanak. Így nem csoda, ha férj és feleség egy héten átlagosan alig fél órát beszélget. A nemek eltávolodnak egymástól. 
Míg a japán fiatalok nem képesek ismerkedni, szexuális és romantikus kapcsolatot kialakítani, addig a már házas párok nem szexelnek. Egy évben átlagosan kevesebb, mint 12 alkalommal jutnak el az ágyba: egyszerre, mind a ketten, és veszik rá magukat egy kis bujálkodásra.
Tanulság: a házasság, még csak fél siker, ha növelni akarod a népességet!

A generáció új sztereotípiákat szült: így a „növényevő férfit” és a „ragadozó nőt”.
Egy átlagos növényevő hím 20 év körüli, heteroszexuális és nem képes vagy hajlandó szexuális kapcsolatot kialakítani az ellenkező nemmel. Ezzel szemben nagy mennyiségben fogyaszt animét és mangát.
Egy átlagos ragadozó nőstény pedig szintén 20 év körüli, szintén heteroszexuális azonban karrierorientált diplomás, akit nem vonz a házasság gondolata és közönyös a szex iránt*

*Másokkal!!

A Tokyo-i Egyetem egy tanulója, Rie Higashi meséli, hogy az egyetemisták szeretnének párkapcsolatot, szexuális életet, ennek elérésére általában a diploma megszerzése a határidő. Ugyanakkor hozzáteszi, hogy a japán középiskolásokat sokkolja, ha azt hallják, hogy egy osztálytársuknak már volt szexuális kapcsolata. A homoszexualitás pedig nem hordoz olyan erős stigmát Japánban, mint más országokban. Habár a média itt is eltúlozza és sztereotípiákat teremt a témában. 
Egy modern japán fiatal számára a kapcsolat egy problémaforrás, az alkalmi szex botrányos és a homo szexualitásról hallani sem akarnak. 
Az egyetlen kiút pedig ebből a társadalmi zűrzavarból az anime, manga és videójátékok világába vezet, ahol minden sokkal egyszerűbb.



MEMEME!

Az anime rövidfilm, mely kérdéseket ébresztett, megdöbbenést hozott és értetlenkedést szült. 
Ha nem tudod, miről beszélek, először nézd meg a videót! (Hat és fél perc, az előzetes animációt pedig át lehet ugrani.)

A rövid animációs film három részre bontva mesél el a történetet. 
Egy férfiról és egy nőről, akik nem lehetnek együtt, mert a gonosz Erochika no Joō (Erotika Királynő*) közéjük állt. Önkényesen elrabolta a férfi örök szerelmét, hősünket pedig elpusztította.
A történet túl velős. Erotikus és lehet sokan ecchi-nek nevezik, nekem ez már inkább soft hentai. (Van ilyen?!) A legtöbb, sokat látott, hentaira izgulós animefan is meghökken a képkockák láttán, és ezért nem láthatják a történet mögöttes tartalmát.

*Saját, önkényes elnevezés.  

Felröppent a hír, hogy a MEMEME! Nem csupán egy csupasz anime, hanem annál mélyebb üzenetet hordoz. Ha felocsúdtatok a videó után és lejjebb görgettek, akkor szép illusztrációkat láthattok a karakterekről, hátterekről. Ami minket érdekel az a karakterek átlátszó névválasztásának oka:

Syu-chan
Első találat: 主 -しゅ
1: (valakinek a) mestere;
2: Úr (a keresztyén Krisztus, Isten…);
3: a legfőbb dolog; a többség; az elsődleges szempont*

*http://jisho.org/words?jap=syu&eng=&dict=edict

Meme MassProduction Type-A
Pulse rifle 

Nem kell három diploma, hogy összerakjuk a képet.

Adott egy srác, Syu-chan, akinek volt egy barátnője, Hana-chan. A lánytól azonban rövidúton el is búcsúzik főszereplőnk. Inkább Neon Genesis Evangelion fan hadsereget erősítve antoszoccá alakul a szobája mélyén. Egyik pillanatról a másikra Syu-chan túlfűtött fantáziájában találjuk magunkat. És miután a domina transzform végez velünk már csak azt vesszük észre, hogy vége a videónak és minden kezdődik elölről. És megint és megint. A történet egy olyan világot tár az orrunk elé, melyet már fent kifejtettem. Olyat, amit talán elsőre viccnek vagy viccesnek érzünk, nem valóságosnak, pedig sajnos ez van ma, Japánban, és itthon is.

Hana-chan. Ti is dobnátok egy ilyen barátnőt?


Érdekesség, és ezt csak én találtam ki, de lehet éppen igaz is, hogy a Noilegnave Type-33, amivel Syu-chan harcol, akár egy kisebb információt is rejthet magában a néző felé. Talán a 33-as szám Syu-chan életkorát jelentené? Nem lennék meglepve:

Ez egy BBC cikk az animékről, virtuális randizásról, statisztikákról, melyeket fentebb le is írtam nagyvonalakban. A cikkben van egy videó, aki szeretné, nézze meg, tanulságos! Sajnos közvetlenül nem tudom beágyazni a videót! (kb. 3 és fél perces) 
Az eredeti dokumentumfilm, teljes hosszában a Vimeo-n megtekinthető! [NO SEX PLEASE, WE'RE JAPANESE] (körülbelül 60 perces) 
[REKLÁM HELYE] MASSPRODUCTION AKCIÓS AJÁNLATA:


A MASSPRODUCTION TYPE-A. Legújabb modell. Minden vágyat kielégít. Minden piszkos fantáziát teljesít. Korlátlanul sokszorosítható, átdolgozható. Most különleges szexista iskolás lány kiszerelésben! De ez még nem minden!


A MASSPRODUCTION TYPE-C. Kötöző szettel. Csak és kizárólag meztelen kiadásban jelent meg. Mellmérete alakítható D-től F-es kosárméretig, igény szerint. A modell magában foglal egy különleges „forever masturbation” kiegészítőt, melyet akciósan a domina modellünkkel, a Hana Transformation-nel együtt akciósan vásárolhat meg. Absolute Gratis!!!


Az egész szettet pedig most rendkívül kedvező áron, a társasági és szociális életével fizetheti meg a helyszínen! Ne hagyja veszni ezt a remek alkalmat!! Lepje meg barátait – amennyiben rendelkezik ilyen típusú kapcsolattal – hogy majd együtt verhessék ki rá a farkukat, mert már barátnőjük sosem lehet! Nem kihagyhatatlan akció?!

Viccet félretéve, tény és való, hogy manapság az animék már nem olyan vonalat, pszichológiát képviselnek, mint egykor. Az anime ipar kiégett. Ismétlik az animéket, ismétlik a karaktereket, ismétlik a történetet. Mindezt pofátlanul az arcunkba nyomva. A vak és süket fanok pedig továbbra is nézik az élvezhetetlen, unalmas, sablonos, klisékkel és orbitális baromságokkal telenyomott sorozatokat!

Megmondom nektek őszintén és kicsit sem szégyellem magam miatta, szégyelljék csak magukat az anime ipar elfajzott produkciós irodái: Évek óta nem néztem olyan animét, ami tetszett volna. Évek óta nem néztem animét a végéig. Évek óta nem néztem egy résznél tovább egy animét sem!

Sokakat azonban egyáltalán nem zavar, hogy fossal mázolják ki a koponyájuk belső felét. Éppen ellenkezőleg. A legtöbb fan habár elismeri, hogy az anime ipar már nem olyan, mint régen, mégis nézik és szeretik a sorozatokat. 
A japán férfiak, nők, hiszen mind a két nemből akad bőven, oda vannak a szimulációs játékokért. Egy virtuális barátnő… Mi lehetne ennél költséghatékonyabb, mi lehetne ennél egyszerűbb és stressz mentesebb. 

Minden országban vannak otaku, geek emberek. Mégsem jelent olyan mértékű veszélyt a társadalomra, mint Japánban. Miért lehet ez? 

Ahogy a BBC dokumentumfilmben is elhangzik, egy igazi virtuális loveboy szájából:
„Más országokban az emberek a mangát egy bizonyos korban élvezik, de mikorra felnőnek továbblépnek. Japánban viszont a manga minden korosztálynak szól.”

Amit nem tett hozzá, hogy ez a kultúra magas rangú részévé vált, amit mi nyugati emberek sosem érthetünk meg teljesen. A japán férfiak és nők - de főként férfiak - százezrei választják a magányt, a társasági élet, a párkapcsolat helyett. Sokan úgy, hogy van feleségük vagy férjük, de mégsem kapnak meg mindent a valós kapcsolataiktól, mely igényeket virtuálisan elégítenek ki.
Egy átlagos japán családban 1-1,5 gyermek születik. Ahhoz, hogy ne essen ilyen hirtelen ütemben a nemzet lélekszáma átlagosan 2-2,5 gyermeknek kellene születnie minden családban.

UPDATE!
A teljes original zene angol felirattal.




Néhány hangulatkeltő kép...









Források:
http://tyglobalist.org/in-the-magazine/features/single-and-sexless-celibacy-syndrome-in-japan/
http://www.bbc.com/news/magazine-24614830
http://vimeo.com/80542212
http://www.nippon.com/en/features/h00057/

8 megjegyzés:

  1. Na, egyetértek hogy manapság rengeteg kacat van japán rajzfilmekből, de nem hiszem el hogy nincs egyetlen egy sem amit élveznél, valami oka azért csak lehetett hogy 1 gif--et és egy képet is betettél a "Monthly Girl Nozaki-kun"-ból

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Őszintén szólva nem tudtam az miből van, de nagyon is témába vágott, ezért választottam. :) Az a baj, hogy igen, igazad van, mert már semmi kedvem próbálgatni az animéket, ami viszont pont azért van, mert annyi a rossz tapasztalatom. Elkészítettem a tavaszi animék leírásainak listáját, és akkor elhatároztam, hogy megnézek egyet-kettőt, mert jónak tűnt a leírása alapján. Ez 4-5 volt, de már nem is emlékszem a címükre. A lényeg, hogy ebből a 4-5-ből 4-5-nek az első 10 percétől tovább nem bírtam nézni. Azon is gondolkodtam, hogy bennem van a hiba... ízlések és pofonok, végül is. :/

      Törlés
    2. Még mindig én. Ne add fel a reményt, engem például kellemesen ért 2 idei cím is (a fent említett mű meg a Barakamon

      Törlés
    3. Megnéztem az első részét a Monthly Girl Nozaki-kun sorozatnak és ja, elég jó volt. Még a végén végignézem. :D Tetszett benne hogy szórakoztató volt - ami elég szubjektív, tudom. Viszont azóta gondolkodtam, és rájöttem az egyik dolog ami miatt már nem vonzanak az animék annyira, mint régen, az hogy sok bennük a teljesen felesleges és nagyon untatóan monoton monológ. A másik a fárasztóan rossz ecchi, loli, tsundere stb. viccek, amiken még kamaszkorom hajnalán nevettem is, de most már nem vonzanak. :) Ahogy mondtam, bennem van a hiba. :D

      Törlés
  2. Jó cikk! Közben azon gondolkodtam, hogy egyfajta kiút a japánoknak a külföldivel való házasság. Úgy értem, hogy egy külföldi és japán egymásnak tovább izgalmasak maradnak, mint azonos nemzetiségűek, és amúgy is egy ilyen kapcsolatnál nyitottabbak az emberek, kíváncsiak a másik világára és nem zárkóznak be, vagy el a társadalomtól. Még egy romantikus, már-már naiv vizualizációm, hogy nem hidegülnek el olyan gyorsan egymástól. Vagy teljesen mindegy ez az "elhidegülés egymástól" dolog a nemzetiségtől, csak a személytől függ :P

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Arról is van cikkem: http://japanfenyei.blogspot.hu/2013/05/this-guy-is-so-subarashii-avagy-miert.html
      Nem tudom olvastad-e valamelyest a témába vág.

      Szerintem a japán nők nyitottabbak a kapcsolatokra, ezért sokan külföldi oldalakon, penpal oldalakon keresik azt a szerelmet, amit a fenti linken olvashatsz. Viszont mint minden, ez is csak egy szelete az egésznek és sokszor hangsúlyozom, de most is megteszem: ne általánosítsatok soha.

      Én mondjuk pont az vagyok, akit nem igazán vonz egy külföldi kapcsolat gondolata... :D Biztos ezért vagyok olyan elfogult a témában.

      Szerintem igen, csak személytől függ, ez a mai világ jellemzője. Japánban jobban kihat, de itthon is ez van, vagy máshol, bárhol a világon. Biztos ismered a Catfish c. filmet vagy sorozatot. Már csak ebből a filmből kiindulva is világosan látszik, merre halad a világ - nemcsak szerelmi, de üzleti és politikai stb. téren is. :)

      Törlés
    2. Japán tanár mondta, hogy Japánban a japán pasi külföldi nő a gyakoribb, nem pedig fordítva.
      Az említett filmet nem ismerem, de ha kultúrák keveredéséről van szó, akkor ajánlom a Bazi nagy görög lagzi-t :)

      Törlés
    3. Na, ezt jó tudni, köszi. :D Nem gondoltam volna, mert sehol sem erről olvas az ember, hanem az ellenkezőjéről. :)

      Törlés

The MEMEME! Theory - Harc a 100 millióért

„Az anime ipar betör az otthonainkba! Elragadja szeretteinket, férjeinket! Megmérgezi a hétköznapjainkat! Átveszi az irányítást a rekl...