2014 AniNite - beszámoló


Néhány hete tartották Bécsben Ausztria legnagyobb animés és japános rendezvényét, az Aninite-ot. Ebben az évben végre én is megízlelhettem szomszédaink hogyan tartják meg az éves rendezvényüket.


A Mondocon - mondjuk ki - fikázása után végre el kellett mennem egy másik conra is. Lehetőség szerint nem itthonira, hogy lássam van-e különbség a két conozás között. 

Nagy elvárásokkal és nagy szívvel vártam a napot. Az AniNite egyébként 3 napos. Idén a szombati napra vettem jegyet. Utólag úgy érzem egy nap bőven elég is volt, persze ezzel senkit nem akarok lebeszélni a látogatásról, de már megszületett a véleményem. 

A bejegyzés felépítését tekintve ugyanolyan lesz, mint a MondoCon-os. 

Felépítését tekintve a con helyszíne rendkívül újszerűen hatott a hazai rendezvényekhez szokott szememnek. A jegyek gyors megszerzése után egy terem felé fordultam, ami első ránézésre olyan volt, mintha a vásár helyszíne lenne. Azonban mire végigértem a soron rá kellett jönnöm ez "csak" home-made fanoknak felállított standok helyszíne és az igazi vásár valahol máshol lesz. A fanok vására konkrétan a nagy színpados óriásterem fölött volt. A nagy színpad egyben az egyetlen olyan terem, mely a rendezvény programjainak lelke volt. Minden fontos programot itt tartottak. Saccolni nem akarok, de mondhatom az ellátogató emberek nagy része bőséggel elfért a hatalmas teremben. 
Fentről egy-két lépcsősoron lehetett lejutni közvetlenül a színpadhoz. 
Erről a szintről lehetett további termekbe eljutni, mint a tényleges vásárra, az étterembe, a cosplay öltözőkbe - ha jól láttam. 

Vásár

Az itthoni conokról jellemzően megállapítottam - és nem vagyok vele egyedül - hogy igen silány, a vásárt illető felhozatal. Kevés az árus, kevés a termék, de ami a legszomorúbb, hogy rendkívül egyhangú. 
Bécsben ezzel szemben azt kaptam, amire számítottam. Egyértelműen látszott, hogy Ausztriában van pénzük az embereknek. Mindenféle tárgyat, édességet, ruhaneműt, cosplay kelléket, írószert és figurát lehetett kapni, ami csak boldoggá tehet egy fant (és kereskedőt). Volt egy japán édességeket árusító kis stand (ahonnan a dobozos cukorkámat is szereztem), ahol konkrétan japán állampolgárok árulták portékáikat. 
A vásáron tehát, nemcsak az itthon már megszokott, pocky, poszter, táska, manga együttest lehetett megszerezni, de papír-írószert az iskolakezdéshez, nagy választékban PVC, figma és nendroid figurákat is mindenféle méretekben. Aztán DVD-ket, és CD-ket is árusítottak a kereskedők. Persze mondanom sem kell az otthon megszokott dolgokból is volt bőséggel, sokkal nagyobb választékban. Azonban sem DVD, CD és manga produktumokat nem akartam beszerezni, mert legtöbbjük német nyelven volt elérhető. (Én pedig tudni illik egy szót sem tudok németül.)

A vásárról én egy Hatsune Miku nendroid figurával, egy fém dobozos cukorkával, a Sakuma Drop-pal, egy doboznyi epres mochival és egy kis kulcstartóval tértem vissza. 
Higgyétek el, ha lett volna pénzem még sokkal több mindent is vettem volna... *

*Tanulság: akkor váltsatok forintot, ha jó az euro árfolyama.

Cosplay

Amint említettem csak a szombati napon jelentem meg a rendezvényen. Szerencsére pont azon a napon volt a cosplay nagy versenye, azonban sajnos nem tudtam maradni - ennek javarészt magánjellegű oka van. 
Annyit tudok mondani, hogy míg ott voltam rengeteg jó cosplayt láttam. Tény, hogy itthon is hatalmas cosplayerek futkosnak conokon, ez kint sincs másképp. Esetleg annyit tudnék hozzátenni, hogy a cosplayben is látszik mennyi pénze van az embereknek jelmezeket készíteni. Nos, Ausztriában észrevehetően több van. 
Nem mondom azt sem, hogy nem a cosplayerek készítették a ruháikat, de volt egy pár túlságosan is tökéletes jelmez, amiket nézve biztos vagyok benne, hogy az illetőnek néhány száz eurojába fájt a cosplay. 

A társaság

Látszólag kint is sokan az AniNite-on találkoznak a barátaikkal, ezzel kapcsolatban nem sokat tudok mondani. Látszott, hogy az emberek legtöbbje klikkekbe tömörült a con területén. 
Az emberek itt is legalább olyan vidámak voltak, mint otthon, viszont kevésbé kedvesek vagy udvariasak. A benyomásom ugyanis az az itthoni conokat illetően, hogy az emberek nagyon udvariasak a tömegben is. Bécsben viszont nem szégyellték leverni a bal oldali vesémet egy hatalmas esernyővel és még hátra sem fordultak, hogy élek-e még, nemhogy bocsánatot kérjenek. Persze nemcsak ez az egy eset alapján mondom a véleményemet, más, kisebb esetekben is szimplán mentek tovább, mintha mi sem történt volna. 
Az meg csak tetézte a dolgokat, hogy nem beszélek németül. Végigültem egy anime részlet kitalálós versenyt. Egy árva szót sem értettem belőle, de még az adott anime címét sem hallottam ki a mondatokból... Azért elég jól elszórakoztattam magam azzal, hogy én is megpróbáltam kitalálni melyik anime lehet a feladvány. Személyes véleményem, és talán ebből is látszik, hogy egy közös érdeklődési körben sokszor mennyire nem számítanak a nyelvi korlátok. 

Szervezés és programok

Az itthoni Mondoconos tapasztalatok után nagy elvásárokkal - talán túl nagyokkal is - indultam neki Bécsnek és az AniNite-nak. Azonban a 3 nap közül - gondolnám - a legforgalmasabban annyi program sem volt, hogy fél óráig lekössenek. Viszont pont aznap volt egy jótékonysági aukció, ami szerintem remek ötlet. 
Szóval, igen, külföldön sem különösképp érdekli a résztvevőket a program és gondolom ezért sem törik magukat a szervezők a szomszédunkban sem. Elég nekik a vásár, a cosplay, a jó kaják és voilà kész a con. 

Következtetésképp

Elmondhatom jó tapasztalat volt kimenni és sajnos ezt kell mondanom, de már csak a vásár miatt is megérte. Jobb lett volna talán ha mind a 3 nap ott vagyok reggeltől estig, de azt túlzásnak és feleslegesnek éreztem. 
Összességében jól éreztem magam függetlenül a nyelvi korlátoktól. A legtöbb árus ugyanis beszél angolul. A legtöbb áru pedig alkuképes. Nyilván ne várjatok számlát a vásárlás után - még egy vegyesboltban, vagy McDonald's-ban sem adnak számlát, nemhogy egy conon. 
Vicces azonban az, hogy az említett Hatsune Miku figurámat a Holdfény Team-től szereztem be... Itthoni conokon tényleg ennyire nem erőltetik meg magukat, hogy a jobbik termékeiket vigyék ki? (Költői kérdés.) (Még egy megjegyzés a Miku figurámmal kapcsolatosan: az AniNite-on 15 euro volt, kb. 5000 Ft. Azonban a 15 eurós címke alatt ott virított egy másik, amire 15000 volt írva... Őszintén szeretném hinni, hogy ez csak egy raktári azonosító szám, azonban félek, hogy itthon ennyiért próbálták eladni a szerencsétlen fanoknak, az amúgy láthatóan megviselt dobozos kis figurát.)

Alább néhány kép a con-ról.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hogyan menekülj ki Japánba?

Japán szépségtitkok