2014 Tavaszi MondoCon - beszámoló



Nos, mivel kértétek - konkrétan egy kedves olvasó, és ezúton is köszönöm neki - ezért készítek egy rövidke beszámolót.

*UPDATE!* Ezt a bejegyzést már sokkal hamarabb kellett volna posztolnom, de mégsem tettem meg. Most pótolom a hiányosságaimat.

Amit tudni érdemes az én conozási szokásaimról: régen rendszeresen jártam Petőfi Csarnokos AnimeConra, aztán utáni Mondoconokra is, de már kb 2 éve nem voltam egyáltalán conon. Ezért - reméltem - hogy régi ismerősként érkezhetek a conra... A beszámoló végére kiderül, milyen következtetéseket vontam le.

Úgy indultam el conra, ahogy talán eddig mindig... Azzal az eltéréssel, hogy most mind a két napon nem kora reggel (értsd: 9 óra) hanem később (értsd: 12-13 óra) értem ki (vagyis: értünk ki, mert nem egyedül mentem, de ez most nem kifejezetten lényeges).


Kiválasztottam néhány fő témát amiről szót akarok ejteni...




Vásár

Mint mindig most is úgy mentem el conra, hogy tartok egy nagy - mára hagyományossá vált - Ghibli film vásárlást. Ehhez képest egyetlen szem DVD nem volt, Ghibli DVD meg pláne nem!! Ami szintén meglepett, hogy PS3 játékok sem voltak... semmi ilyesmi. 
Ami volt egy néhány hand-made kiegészítő, steam punk, meg kawaii cuccok. Rajzos filcek, RENGETEG manga, amiből egyik nap sem fogyott szinte semmi! És az elmaradhatatlan édességes polcok (ahol találtam egy olyan wasabi ízű rágcsálnivalót, amit egyébként minden tesco-ban spar-ban és egyéb finomságban meg lehet venni, nyilván sokkal olcsóbban). Volt elmaradhatatlan Pocky, de csak hagyományos ízekben: mint csoki, eper, esetleg mogyoró reszelékes. 
Én nem vettem Pocky-t mivel eddig egyszer sikerült belefutnom egybe, ami olyan ősi adag lehetett hogy már kijött rajta a cukor, a csoki lepattogzott a pálcikáról... és íze sem volt különösképpen... szóval nekem ennyi elég is volt a conon kapható pockykból. 
Viszont vettem Ramune üdítőket (rakok be alább egy videót, ami megmutatja miről is van szó pontosan). Három féle volt, dinnyés, epres és citromos. Na, én mind a háromból vettem. :) Hmmm nyami. Ezzel kipipálva a nasi vásárlás... 
Volt még kis büfé a hagyományos szendvics ízek kedvelőinek, volt sushi is és ami nekem újdonságként hatott, de teljesen pozitív értelemben: volt kínai párolt batyu és ugyanitt lehetett venni még dobozos (ha jobban tetszik: poharas) rament, tudjátok azt a fajtát amit egyébként akármelyik boltban is vehettek. De itt forró vizet is kaphattatok a főzéséhez - ami mindössze annyiból áll, hogy a kis pohárnyi szárított egyvelegbe forró vizet öntünk és visszazárjuk rá a tetejét, majd pár perc múlva fogyaszthatóra duzzad a tészta. ÉS mindezek mellett még fincsi bubble teát is lehetett kapni ami nagyon meglepett és örültem is neki. És még a kiszolgáló hölgyek is rendkívül kedvesek és segítőkészek voltak.
Viszont még így is azt kell mondanom, hogy mivel egy szem Ghibli DVD-t és egyáltalán semmilyen DVD-t nem lehetett kapni - ellenben ki volt rakva egy rakás 20-30 ezres PVC és figma figura, amit szintén nem vett senki - ezért keserű szájízzel távoztam a vásárról.
Ja, majdnem megfeledkeztem róla, de én mindig veszek valamit ami maradandó, tehát általában Ghibli filmeket, de most ezek hiányában egy aranyos cica párnát... muffot... szóval egy ilyen cicát vettem - amiről lentebb képet is láthattok.

U.I.: Mondocon, elmaradhatatlan része egy hatalmas Mondo pult volt, teleszórva Mondo újságokkal, és mangákkal... 


AMINT MONDTAM ITT A RAMUNE ÉS A NAGY TITOK HOGYAN KELL KIBONTANI, CONON EGYÁLTALÁN NEM VOLTAK ILYEN ÍZEK, DE PONT EZÉRT VÁLASZTOTTAM EZT A VIDEÓT, HOGY EGY KIS ÉRDEKESSÉG IS LEGYEN BENNE. 
(MEGJEGYZÉS: NEKEM NEM FRÖCSKÖLŐDÖTT KI EGYIK SEM!! IT'S MAGIC!)


Cosplay

A cosplay craftmenship-en nem tudtam ott lenni, ezért nem igazán akarok erről semmit írni. Képeket láttam amik alapján nagyon színvonalas és tetszetős cosplayek voltak.
A cosplay performance-on ott voltam, és ami feltűnt, hogy a pár évvel ezelőtti conozásomhoz képest jelentősen kevesebben voltak a versenyzők. De ez nem von le az előadások értékéből. Volt érdekes és színvonalas előadás, akiknek minden elismerésem a munkájukhoz, és voltak kevésbé jók, de még az ún. legrosszabb előadások is szórakoztatóak voltak, szóval ezekről a dolgokról rosszat nem tudok írni.
(Utólag megtudtam, hogy a cosplay performance előadás győztese egy régi, jól ismert csapat lett, akiknek az idei last-minute összedobott előadása fényévekre volt attól, amit az elmúlt években esetleg megszokhattunk tőlük. Ellenben maguk mögé utasítottak egy olyan eladást, ami tényleg szórakoztató volt és látszott, hogy van benne nem kevés munka, és igényesség.)
Cosplay az udvaron: mint mindig most is volt, sőt. Szerintem az évek alatt ez semmit nem változott: vagyis a látogatók nagy hányada legalább egy színes parókát magára vett, és rengetegen voltak, akik saját szórakoztatásukra vagy félig vagy teljesen beöltöztek kedvenceiknek. Magyarul az egész con a - szokásos szó szerint - színes kavalkádba ment át, ami nagyon látványos volt, ezért igyekeztem is az ilyeneket megörökíteni.


A társaság

A társaság még mindig ugyan olyan. Akárkit kérdezzetek meg egy conról, azt fogja mondani, hogy a társaság a lelke a dolognak. Az idei Mondoconon sem volt ez másként. Mindenki nagyon jól érezte magát. Sushit ettünk, Bubble teát kóstoltunk, vásárolhattunk figurákat, költhettük a pénzt, ha még nem költöttük el jelentős részét a jegy befizetésére. Nagy élményben lehetett részünk a cosplay kategóriák és a fellépők jóvoltából. Tanulhattunk és tapasztalhattunk az előadásokon...
Persze... szép lenne, ha így lenne. Nem azt mondom, hogy nem jók az előadások - erre nem fogok kitérni később, mert ha megtenném, ti térnétek ki a hitetekből a véleményem hallatán. Az előadások, a cosplay fellépők, a DDR, a vásár... mind egy ... nem is tudom mihez hasonlítani... mintha a con egy önszórakoztató esemény lenne... Mint mikor egy szórakozóhelyen egy kő részeg magát szórakoztatja, akár jó a zene, akár nem, akár szól a zene akár nem. 
Az a részeg ugyanis a conozók nagy többsége. Mind azért mennek, hogy a barátaikkal találkozzanak. Egy jót mulassanak, mert máskor nem tudnak találkozni, máskor nincs esemény, ami összehozná őket. Én ezt meg is értem, meg nem is. De ebbe sem megyek bele...
Gondoljatok bele, a legnagyobb érdeklődéssel járó cosplay fellépések is a közönségnek hála jöhettek létre. A nagy sikerű MAR vetítés is... ami meg azért vicces, mert egy pár napon belül neten is megtekinthető ugyanaz a videó. 

Szervezés és programok

A Mondocon FB esemény oldalán közvetlenül a con után kipattant egy szócsata. Egy fiú - remélem jól emlékszem, hogy fiú volt, ha nem akkor elnézést kérek, de nem jegyeztem meg, és már jó rég volt... Bocsi! 
Szóval, kirobbant egy vita... A fiú ugyanis azt sérelmezte, hogy a Mondoconon nem volt értelmes program, és pénzkidobás volt és vissza akarta követelni a belépője árát. Erre mindenki nekirontott, hogy nem beszélhet így, és a Mondocon amúgy is milyen jó, simogassuk meg egymás fejét, veregessük meg egymás vállát, dőljünk be és nyaljuk egymás popsiját tisztára. Kb. ez ment a bejegyzés alatt... A szervezők körül senki sem szólt bele - legalábbis nem tudok róla, hogy így lett volna. Mikor valaki megpróbálta megvédeni a srácot, még húszan nekik rontottak. Amire emlékszem, és beleégett az emlékezetembe, hogy egy valaki azt mondta - és majdhogynem szó szerint tudom idézni - hogy mégis ki az aki megy a programok miatt Mondoconra?... Kb. le lett hülyézve mindenki, aki a programok miatt szeretne conozni.
Mégis milyen álszent senkinek képzelem én magam, hogy azért próbáltam meg conra menni, amiért kifizettem a jegyemet! Mégis mit képzeltem...? De mégis, ki vagyok én hogy ítélkezzem, igaz?

A szervezés és a programok címszó alatt kezdtem el írni. A szervezés és a programok még azt az alacsony szintet sem érték el, mint néhány évvel ezelőtt. 


Következtetésképp

Én eldöntöttem, ha csak nem butulok le fangirling szellemi szintre, hacsak nem lesz annyira felesleges pénzem, amit ne tudnék másra költeni, hacsak nem az atya úr isten száll le a con udvarán ítéletet hirdetni élők és holtak felett, akkor én  többet nem megyek Mondoconra.

DE!! Én senkinek sem mondom, hogy ne menjetek conra. Menjetek conra, döntsétek el magatok, akartok e továbbra is menni.

Én csak javasolni tudom a nemrég indult, és második találkozóját tartó, Conpót rendezvényt. Már most jobbnak hiszem és méltóbbnak tartom, mint a Mondocont. Mindenhol csak jót olvastam róla, és a következő találkozóra én is szívesen elmennék, mert jó témája lesz. Igen! Tematikus con! (Éveken keresztül mondogattam, ahol tudtam és kérdeztek, hogy csináljanak már tematikus cont, és íme... Van még aki odafigyel az igényekre. Mellesleg, az embereknek is sokkal jobban tetszik.)







Megjegyzések

  1. Hehe, én ugyan ezt éreztem 2005 és 2007-ben, tehát nincs változás. Viszont azt a cicapárnát én is megvettem volna ^^ . Azért ha olyan anyagi helyzetben leszek elmegyek majd egy conra, hátha... A conpót-ot már én is nézegettem, de még nem döntöttem, azt hiszem a "Belépő díj: 500 Ft"-ba nem halok bele :P

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bizony szomorú, de nincs változás... ahogy a részvevők gondolkodásában sem.
      A cicapárna sem ért annyit amennyit fizettünk érte, 5000 Ft. volt...
      Igen, 500 forint nem nagy pénz érte, viszont nyilván a hely meg kisebb, lehet, hogy várni kellene a bejutásra... ki tudja, de egy próbát megér az biztos.

      Törlés
  2. Ez a bejegyzés nem lett túl összeszedett és finomra csiszolt, mégis nagyon tetszett. Miért? Azért, mert teret adtál benne Veske a saját véleményednek, a szubjektívumnak. Én legalábbis pont ezt hiányoltam az eddigi bejegyzéseidből: azok objektívebbek, távolságtartóak voltak. Viszont, ha az oldalaid arculata, a marketing felől nézem, akkor lehet hogy úgy járnál legjobban, ha ezt gyorsan törölnéd. A nagy animés látogatótömegek nem szeretik a negatív véleményeket... A tavaszi Mondoconról is leginkább csak pozitívokat lehetett látni. Persze csak a hülye nem látta, hogy elfogult és nem független véleményekről van szó, ugyanis anyagilag vagy érzelmileg, egyéb érdekből túlságosan kötődtek a dologhoz. Vagy fellépőként vagy kiállítóként, szervezőként, Mondo cikkíróként vagy csak egy animés oldal/blog látogatóinak megőrzésért, növelésért, szóval "elvtelen megfelelésért". Ergo: köszi és remélem nem csináltál rosszat a saját blogodnak. Bár annyira talán nem volt ez keményen odamondós, meg a negatív reklám is reklám. : )

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tudod nem érdekel, hogy milyen negatív reklámot csináltam magamnak. Azt mondják az okosok, a negatív reklám is reklám. Én ezt mindig utáltam és egyáltalán nem értek vele egyet. Pozitív értelemben semmiképp.

      Viszont örülök, hogy tetszett, látod más is egyetért velem, nem csak te. Mostanában nyílt egy animés csoport FB-on, ahol szabadon elmondhatják a fanok a véleményüket az egyes animékről, akár pozitív akár negatív. Ők is látják, hogy nem minden arany ami fénylik és igenis szabad a vélemény nyilvánítás.
      Csak azt akartam ezzel mondani, hogy nem vagyok egyedül a véleményemmel, attól még, hogy sokan nem írják le, nem jelenti azt, hogy nem így gondolják. Én ebben hiszek, és ha igazam van, akkor sem biztos, hogy fog változni a dolgok menete.

      Sosem kaptam pénzt ezért a blogért... itt vagyok 3 éve... akik olvasnak, hűségesen vagy csak néha-néha, de visszajárnak, és tetszik nekik amit írok... hát azoknak a személyeknek minden tiszteletem és köszönetem. Remélem ezzel sem okoztam nekik csalódást, hiszen nem ez volt a cél.
      Már nagyon rég óta betelt nálam a pohár sok animéstől, a Mondo és Mangafan hozzáállásától, sok animés portáltól... sosem írtam le a véleményem, pedig kellene. Másoknak is ezt javaslom. Nem vagyunk egyformák, és sosem lehetünk.

      Törlés
  3. Szia Veske! Én épp kb. 10 perce tévedtem az oldaldra és rögvest elolvastam ezt a beszámolót. Komolyan mondom, mintha csak a saját gondolataimat olvastam volna. Örülök, hogy neked sikerült megfogalmaznod a gondolataimat, mert én erre 2 éve képtelen vagyok. Ez tetszett a legjobban: "Az előadások, a cosplay fellépők, a DDR, a vásár... mind egy ... nem is tudom mihez hasonlítani... mintha a con egy önszórakoztató esemény lenne... Mint mikor egy szórakozóhelyen egy kő részeg magát szórakoztatja, akár jó a zene, akár nem, akár szól a zene akár nem.
    Az a részeg ugyanis a conozók nagy többsége. Mind azért mennek, hogy a barátaikkal találkozzanak. Egy jót mulassanak, mert máskor nem tudnak találkozni, máskor nincs esemény, ami összehozná őket. Én ezt meg is értem, meg nem is."
    Nézegetem a külföldi conokon készült képeket, videókat (pl. Dragoncon - ez épp most van Atlantában, RingCon, ComicCon) és úgy látom, hogy az emberek a programok és a kiállítók, árusok miatt vannak ott, nem azért, hogy a Nyunyu-chan találkozzon a Mimi-channal, aki igazából nem lenne a barátnője, ha amaz mondjuk plázamacska lenne.
    A Mondoconon a pénzünkért igazából nem kapunk semmit, csak önmagunkat szórakoztathatjuk, mert a programok katasztrófálisak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Tyria! Örülök, ha te is egyet értesz velem. Elég kevesen vagyunk még így. Igen, a külföldi conok sokkal nívósabbak már csak programok szempontjából is - persze mindig van ellenpélda.
      Mindig próbálom az érme mindkét oldalát figyelni egyszerre, de ebben az esetben már komolyan felhúztam magam.

      Végül is mindegy én mit írok, mert úgy is csak kevesen figyelnek rám... főleg nem azok, akik érintettek is a dologban. Magyarul ez a helyzet a hazai conokkal nem fog változni a közeljövőben, véleményem szerint.

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hogyan menekülj ki Japánba?

Japán szépségtitkok