Marebito
– messziről jött idegen - Az első rész folytatása - Haladóknak! :)
!!SPOILER!!
Ki
hívhatta Masuoka-t? Milyen veszélyre figyelmeztette? Ki lehet a
sárga-esőkabátos nő és miért követi? Illetve, mi is F tulajdonképpen?
Többek
közt ezekre a kérdésekre is választ kaphatunk, ha megnézzük a filmet. Ha van
elég türelmünk utána nézni a dolgoknak, figyelmesen és akár többször is
megnézni a filmet, akkor nem csalódottan kelünk fel a kanapéról. Én ezeket
javaslom, ha valaki rászánná magát a film megnézésére! >> A legjobb,
ha először megnézed a filmet, majd zavarodottan és kétségek közt leülsz a géped
elé, hogy a mozi részleteire is fényt deríts, így nézd meg még egyszer! :)
Szánj rá ennyi időt, egyrészt azért, mert egyáltalán nem lesz unalmas,
másodszor mert megéri egy kis tudást szívni magadba! :)
Most
pedig következzen a második lépcsőfok, a film részleteinek leleplezése és az
elemzés! (Na, ezt ne olvassa el, aki még nem látta a filmet! :D Kösz.)
Első
lépésben nézzük meg mit jelent a cím… Amerikában a Marebito-t a „The
stranger from afar” alcímmel is jelölnek. Nem véletlenül. A marebito*
szó önmagában egy messziről jött ’isteni lényt’ jelöl, aki a bölcsesség
ajándékát hozza el, a spirituális tudást, a boldogságot. A filmre gondolva
inkább csak az első lehet igaz, hogy a bölcsességet hozza el nekünk, hiszen itt
vagyunk és most mélyebb dolgoknak is utána nézünk, olyanoknak, amiket eddig nem
ismertünk. :)
*Marebito (稀人, 客人): A szót Shinobu
Orikuchi, egy XX. századbeli folkroista és Kunio Yanagida hozta be a
modern köztudatba. Részekre szedve a szó, a ’mare’ ritka, és a ’bito’ személy
szavakból tevődik. Isteni személynek is tekintik, olyan alak, aki az ősi japán
halászfalukba látogat a tenger horizontjáról, vagy éppen a hegyvonulatok
túloldaláról jön az emberekhez, hogy tudást ajándékozzon. Azaz, olyan helyekről
jön, melyet a régmúlt idők emberei nem, vagy csak részben ismertek… az
ismeretlenből jön és tudást, ismeretet hoz nekünk. Japánban ezen isteni lények
számára még ma is szertartásos ünnepségeket tartanak egyes tartományokban.
A marebito tehát egy isteni lény, egy számunkra ismeretlen vidékről.
A
film első perceiben az ember, a tipikus japán horror fellehető elemeit és
kiszámíthatóvá vált pillanatait keresi, aztán egy idő után rájön, hogy semmi
értelme. Még a híres Takashi Shimizu stílustól is eltérő az egész, szinte
újdonságként érhet minket a film.
Több
mindent is érdemes leszögezni mielőtt belevágunk a történések közepébe. Főszereplőnk,
Masuoka egy teljesen magányos, zárkózott alak, aki a kamerája segítségével érti
meg az embereket, és az ő megértéséért is ugyanide kell nyúlnunk. (Masuoka
elvált és minden bizonnyal lánya láthatási jogát sem kapta meg a tárgyalás
során.)
Hobbija,
hogy antiszociális embereket filmez… Az ő paranoiájukat próbálja lefilmezni és
megérteni. (Otthona akár egy FBI-os megfigyelő főhadiszállás is lehetne annyi
benne a monitor és a kamera.)
Az
egyik felüljárón öngyilkossági kísérletre készül. A konkrét okot ugyan nem
tudjuk miért lett ilyen komor a társadalom felé – és hogy egyáltalán volt-e
korábban ’normális’. Az azonban bizonyos, hogy Fluorexint, azaz
egy antidepresszánst is szed, de az öngyilkossági kísérlettől sem riad vissza,
melyet egy felüljárón készül elkövetni. Mégsem teszi meg - „Ez lenne a
haláltól való félelem?”.
Egy
véletlen folytán keveredik egy aluljáróba, ahol egy félelemtől reszkető férfi –
Kuroki – öngyilkossági kísérletre készül éppen… Masuoka-t ezek után még jobban
érdekli a félelem, a rettegés és annak oka. Látni akarja amit Kuroki látott
akkor. (Az emberi félelem megfejtése, keresése az egyik közös tulajdonság a
rendező és a történet főszereplője között.)
A
Marebito-ban van célozgatás, sok a sejtetés, de ugyanakkor az egyértelmű
megfogalmazásokból is van, ahonnan nyugodt szívvel elindulhatunk a film további
részének felfedezésére is.
A
történet szinte teljes egészében lelki szinten zajlik. Masuoka az
idegenvezetőnk az egész film alatt, minden kérdésünkkel, meglátásunkkal hozzá
kell forduljunk.
A
történet egyik legfontosabb része, mikor főszereplőnk kidobja a gyógyszerét a
szemétbe. Innentől szinte elválaszthatatlan a valóság és a képzelet.
Többféleképpen is nézhetjük a filmet:
- Elmerülünk Masuoka gondolatainak útvesztőjében és csak élvezzük;
- Folyamatosan kérdőjeleket generálunk, mert semmi sincs egyértelműen megmagyarázva;
- Úgy is nézhetjük, hogy minden a valós világon alapul, ami már nem fér bele a józan ész határai közé az hamis;
- Vagy mi magunk is Masuoka-vá válunk és az ő szemszögéből nézünk mindent, így rájöhetünk rengeteg-rengeteg olyan dologra, melyeket a film rendezője csak egy-egy fél mondatban sugall nekünk.
Kuroki szelleme:
Mikor Masuoka lent kevereg a földalatti barlangrendszerben, csatlakozik hozzá
Kuroki úr, aki halott. Tehát feltehetően Masuoka képzelete. Azonban, mikor
Kuroki elkezd neki mesélni a barlangokról, rejtélyes elméletekről stb. –
magyarul önálló gondolatai vannak – akkor kicsit meginog az a gondolat, hogy
halott lenne. Elsőre legalábbis erre gondolnánk. Masuoka félmondata
magyarázatot ad a dolgokra, mikor azt mondja ’igen, valóban így van’ vagy ’már
emlékszem…’ stb. – magyarul Kuroki gondolatai nem önállóak, hiszen Masuoka
mindezt már maga is tudta, csak a tudatalattijába rejtette.
Kuroki
szelleme másodjára is megjelenik a filmben, mikor Masuoka magára hagyva F-t a
tenger partjára utazik, itt Kuroki ismét okosságokkal látja el hősünket. Persze
ezek ismét olyan dolgok, amiket Masuoka már rég tudott. (Ismét jelét az, hogy
Kuroki csupán Masuoka gondolata, mikor Kuroki nem válaszol a Masuoka által
feltett kérdésre, melyet csak Kuroki tudhatott.)
F:
Egyetlen olyan vonala van a filmnek, amit nem tudok megmagyarázni: F. Ő ugyebár
egyértelműen Masuoka lánya, ezt többek között az is alátámasztja, hogy a valós
világban a lánya neve Fuyumi. Valószínűleg elrabolta az anyjától. DE vajon
miért kell vérrel etetnie, miért nem fogadja el az emberi ételt… Ez az első
olyan dolog amit homály fed számomra. >> A film azzal magyarázza a vérrel
való táplálkozást, mivel F nem is igazán ember, hiszen Dero-k nevelték fel. Akkor
viszont minden más kapcsolatát a filmmel elveszíti a karakter; akkor nem lehet
Masuoka lánya stb. Meglehet, ennél a résznél nem is kell több részletet
magyarázni, nem akarom túlgondolni a dolgokat, csak éppen annyira amennyire
kell. (Egyik oldalon azt is olvastam, hogy eredetileg F és Masuoka között
lettek volna pikánsabb jelenetek is, azonban ez mégsem valósult meg.)
A
feleséget – a sárga esőkabátos nő - talán nem is kell magyarázni, ő csak
egy eleme a kirakósnak, segít kitalálni a további részleteket, de ennyi. Nem is
volt soha olyan megnyilvánulása, ami miatt bele kellene gondolni többet is,
szerintem.
A
fekete ruhás fickó többször is megjelenik a filmben, van hogy
személyesen, van hogy csak telefonon keresztül. Ez a rejtélyes férfi Masuoka
lelkiismerete, pontosan akkor jelenik meg, mikor lelkiismeret furdalása van:
mikor veszélybe keveri F-t, mikor elveszíti F-t… és akkor is ott van ez a
férfi, mikor Masuoka nagy büszkén meséli, hogy mostmár jól van F, mostmár
minden rendben vele stb. Magyarul, semmi okot nem látok rá, hogy ez a fekete
ruhás férfi ne Masuoka megtestesült lelkiismerete legyen.
A
film legvége: F tartja a kamerát és elviszi Masuoka-t a földalatti kis
zugába, ahol Masuoka megismeri az igazi félelmet. Végülis ez volt a célja. A legutolsó pillanatokat nem sokan tudják
megmagyarázni, én is csak egy ’talán’ kreált ötlettel tudok előállni. Szerintem
Masuoka már ott a lakásán meghalt, hiszen a film véget ért, a zizegős képernyő
beállt, elég egyértelmű jelnek tűnik. Az utána következő részek már csak a
halál utáni pillanatok lehetnek. Masuoka a túlvilágban találta meg a félelmet
vagy valami ilyesmi. A rendezőből egyébként ki is néznék olyan gondolatot, mely
szerint a halál sokkal félelmetesebb, mint az élet… Én csupán ennyit tudtam
felhozni az utolsó jelenet magyarázataként.
További
segítséget nyújthat az alább olvasható kisszótár!
A
legjobb mondat amit a filmről olvastam velős: „An impressive and unusual kind
of horror.” – „A horror lenyűgöző és szokatlan formája.”
Én
rengeteg értéket kaptam filmtől, nem egy szenzációshajhász film, ezért nem is
lehet olyan neves, meghát a két Átok film forgatásai között lett felvéve kb. 8
nap alatt. Kis költségvetésű, de jó film. Takashi Shimizu egy olyan oldalát
mutatja meg a filmben, melyre sokan kíváncsiak lehettünk már, akik láttuk több
filmjét is. Mi folyik egy horror-fan filmrendező fejében? Körülbelül ez. Én
legalábbis így gondolom.
A
Marebito gondolatok kusza halmaza, mely Takashi Shimizu agyában született és
lelte halálát.
A
film nagy kérdése, hogy mi is a félelem. Talán egy évezredek alatt kialakított
kép az ember tudatalattijában, az ismeretlentől való félelem. Ez biztos. Az
ismeretlentől való félelem mindenképpen a legerőteljesebb félelem amit az ember
csak érezhet?
Kisszótár
MAREBITO
(稀人, 客人): A szót Shinobu Orikuchi, egy XX. századbeli
folkroista és Kunio Yanagida hozta be a modern köztudatba. Részekre szedve a
szó, a ’mare’ ritka, és a ’bito’ személy szavakból tevődik. Isteni személynek
is tekintik, olyan alak, aki az ősi japán halászfalukba látogat a tenger
horizontjáról, vagy éppen a hegyvonulatok túloldaláról jön az emberekhez, hogy
tudást ajándékozzon. Azaz, olyan helyekről jön, melyet a régmúlt idők emberei
nem, vagy csak részben ismertek… az ismeretlenből jön és tudást, ismeretet hoz
nekünk. Japánban ezen isteni lények számára még ma is szertartásos ünnepségeket
tartanak egyes tartományokban.
TAKASHI
SHIMIZU (清水 崇): 1972 július 27-én
született, Maebashi nevű városban, Gunma tartományban, Japánban. Nem sokat
lehet tudni az életéről. Interjúkból összeszedett információk alapján, már kis
korában is rajongott a horrorfilmekért. Végül rendező lett belőle, eddig nagy
sikerekkel. Leghíresebb filmjei, Az Átok (Ju-on: The Grudge), Az Átok 2 (Ju-on:
The Grudge 2), Reinkarnáció (Rinne), Tomie: Re-birth. 2011-ben a Termented című
filmje jelent meg, 2012-ben pedig a 7500 című filmet forgatja majd.
RICHARD
SHARPE SHAVER: 1907. október 8-án született Berwick-ben, Penszilvániában. A
második világháborút követő években lett neves. Történetei ellentmondásosak.
Művei többek közt az 'Amazing Stories' című sci-fi magazinban jelentek meg.
Történetei középpontjában az az elmélete állt, melyszerint a Föld belsejében
alagútrendszerek húzódnak, melyeket régmúlt idők népe alkotott. Állítása
szerint felfedezett egy ősi nyelvet is, melynek 'Mantong' a neve: minden
nyelvek legősebbike. Ehhez kapcsolódó műve, 'A warning to Future Man'.
Írásaiban
említi még a Dero-kat, olyan lényeket, akik egy elkorcsosult, mentálisan
károsodott nép, a Föld belsejében húzódó alagutakban élnek. A 'Detrimental
Robots' ("káros,hátrányos robotok") rövidítéséből. Ők nem mechanikus
robotok, csupán a gondolkodásuk robotszerű, vad viselkedéseik vannak. Embereket
rabolnak el a felszínről, hogy megkínozzák őket. A nőket különös brutalitással,
nemi erőszakkal is kínozták. Shaver nagy figyelmet szentel írásaiban a
szado-mechanizmusra. Ezen kívül azt is állította, hogy évekig fogja volt a
Dero-nak, innen is ismeri őket.
Történetei
és kutatásai persze az egész világon híressé tették (Shaver Mystery Klubok
jöttek létre több városban). Sok rajongója de ellensége is volt.
Mint
művész: http://www.softcom.net/users/falconkam/shaverart.html
HELENA
BLAVATSKY (Еле́на Петро́вна Блава́тская; magyarosítva: Jelena Petrovna
Blavatszkaja): 1831. július 31-én született. Orosz származású írónő, teozófus,
a Teozófiai Társulat alapítója.
Elméletét
a Titkos Tanítás, 'The Secret Doctrine' című művében írja le: a kezdetek
kezdetén hét különböző embercsoport, hét különböző helyen élt a Bolygón.
KASPAR
HAUSER (Casparus Hauser): Állítólag 1812. április 30-án született. Talált
gyermek: 1828. május 28-án találtak rá Nürnberg egyik mellékutcájában, kezében
egy névtelen levéllel, mely jelezte a születése napját. A gyermek szókincse
alig néhány szóból állt, bajor tájszólással ejtette ki azokat. Később kiderült,
járási, mozgási nehézségei is vannak.
Taníttatása
után rövid időn belül megtanult beszélni is, így elmondhatta eddigi életét.
Hallgatóságának azt mesélte, hogy 3 éves korától 12 évig semmiféle emberi
kapcsolata nem volt a külvilággal. Fogvatartói egy akkora lyukban tartották,
amekkorában járni sem tudott, napfény egyáltalán nem szűrődött be hozzá.
Ételét, italát és ruháját alvás közben cserélték. Számára az emberi világ
teljesen ismeretlen volt, időről, térről, évszakokról sem tudott semmit.
Szabadon
engedése előtt csak a nevét tanították meg neki.
Türelmes
tanítójától Georg Friedrich Daumert hetek alatt tanult meg olyan dolgokat,
melyeket a korabeliek évekig tanultak.
Az
eddig feltárt adatok szerint a badeni nagyhercegségből való volt.
Halálát
1833. decemberében egy szúrt seb okozta, melyet egy idegen ejtett rajta, de
felmerült az öngyilkosság gyanuja is.
HOWARD
PHILLIPS LOVECRAFT: 1890. augusztus 20-án született az Egyesült Államokban.
Lovecraft sci-fi, horror, kozmikus horror író volt. Kritikusai személyiségében
a világgal szemben állított ellenszenvét figyelték meg. Edgar Allan Poe hatása
is fellelhető műveiben. Sokszor saját rémálmait használta ispiráló erőként
írásaihoz. Fizika, csillagászat és geológia témákban is otthon volt.
Legismertebb írása a 'Cthulhu Mythos' néven ismert. Ez egy kitalált
univerzumban történteket írja le.
MOUNTAINS
OF MADNESS: H.P. Lovecraft regénye 1931 februárjában és márciusában lett
megírva, 1936. februárjától jelent meg a 'Astounding Stories' magazinban.
(2012-ben film is készül a történetből, melyet itthon az "Őrület
hegyei" címen ismerhetünk.) A mű a 'Cthulhu Mythos'
"kimítoszitása", azaz elmagyarázza és tudományosan alátámasztja a
Cthulhu történetet.
DERO:
Richard S. Shaver írásaiból lehet ismerős, ez a prehisztorikus faj, mely a TERO
nemes fajából korcsosult el és lett ilyen primitív. A DERO-k a föld alatt
kialakított járatrendszerben élnek ahol városaik is épültek. A DERO-ról még:
http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Sharpe_Shaver
AGHARTHA
(Agartta , Agharti , Agarta vagy Agarttha): A legendás város, mely a Föld
középpontjában élt.Az üreges föld teóriát támasztja alá. Helena Blavatsky
gyakran hozta összefüggésbe Shambala-val... Aghartha-ról egyébként Alexandre
Saint-Yves d'Alveydre ír elsőként, de Ferdynand Ossendowski is említi
írásaiban.
FUYUMI
(név jelentése):
F,
mint: Far: messze; Fate: végzet; Fey: halálra szánt, eufória; Fear: rettegés,
félelem; Foe: ellenség...
HOLLOW
EARTH THEORY (Az üreges, homorú Föld elmélet): A teória szerint a Föld
teljesen, vagy csak részlegesen üres. Az első elméletet már réges régen
elvetették, de hozzá kell tenni, hogy mai tudásunk szerint is csak a Föld
belsejének egy kis részét fedeztük még fel.
További linkek a Hollow Earth teóriával kapcsolatban:
Nézz utána a további linkekre kattintva:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése